Вы здесь

Житлова субсидія. Що змінилось та як діяти, аби не довелося повертати державі отримані кошти

В новому опалювальному сезоні на субсидіантів знову чекають нововведення. Так, мешканці Павлограда, які звертатимуться за призначенням субсидії, обов’язково повинні вказувати свій мобільний телефон. Його «прив’язуватимуть» до особового рахунку субсидіанта. Особливу увагу слід звернути на заповнення документів, які подаватимуться до управління соцзахисту. Якщо в них виявиться помилка та її не виправлять впродовж 30 днів, у наданні субсидії людині відмовлять. Як не втратити право на отримання житлової субсидії? Хто  має право,  а хто ні  на отримання субсидії готівкою? У якому випадку доведеться повертати  частину отриманої допомоги державі? Відповіді на ці та інші запитання  далі в інтерв’ю із заступником начальника управління соціального захисту населення Наталією Куліш.

- Чи зменшились ряди субсидіантів у Павлограді після посилення вимог щодо надання державної допомоги?

- Зі змінами в законодавстві, що діють з травня минулого року, ми значно втратили кількість людей, котрим раніше призначали субсидії.  У минулий зимовий період в Павлограді субсидіями скористалися близько 13 тис. 700 сімей.  В літній час, через те, що комунальних послуг менше, відсутня найбільш вагома послуга – теплопостачання або ж газове опалення, то користувачів субсидій влітку  близько 6,5 тис. сімей. Це ті сім’ї, котрі  особливо потребують державної допомоги.  

- З 1 жовтня 2019 в нарахуванні субсидій знову стались декотрі зміни. Вони спрощують чи ускладнюють можливість отримати державну  допомогу?

- Для людей, як і раніше, сам процес оформлення та отримання субсидії спрощений. Зміни  в законодавстві щодо нарахування субсидій стартували з  1 жовтня 2019 року. Тепер одержувачі субсидії, які не є пенсіонерами та отримують субсидію в грошовій готівковій формі, зможуть самостійно обрати спосіб виплати та установу, через яку вона буде здійснюватися (банк або поштове відділення).  Починаючи з нового опалювального сезону житлова субсидія на централізоване опалення, так само для індивідуального опалення, призначатиметься з 16 жовтня по 15 квітня без проведення перерахунку в залежності від дати початку та закінчення в місті опалювального періоду. Перерахунки субсидії по фактичному використанню послуг не проводитимуться. Встановлено соціальний норматив на опалення для мешканців будинків, які не облаштовані засобами обліку.  Перейти на грошову готівкову форму з безготівкової можна лише раз на опалювальний (неопалювальний) період.  Крім того, з 01.10.2019 зменшено соціальний норматив на природний газ, що використовується на опалення, з 4,5 мдо 4 м3.

- На  сьогодні діють дві форми надання субсидій – готівковий та безготівковий, чи змінилось тут щось? Хто не зможе отримувати допомогу готівкою?

- Втратили можливість отримувати готівку ті, кому через комунальні борги було відмовлено в наданні субсидії.  На сьогодні вони відновили можливість отримувати державну допомогу, сплативши борги, проте готівка таким субсидіантам видаватись не буде. При надходженні грошей від Міністерства соціальної політики Ощадбанк самостійно, працюючи з комунальними  підприємствами, здійснює оплату на особові рахунки. В безготівкову форму  потрапляють також ті сім’ї, котрі звертаються до нас вперше. Тобто ці дві категорії, як і раніше, проходитимуть через Ощадбанк, через обліковий запис шляхом зарахування коштів безготівковим способом. У безготівковій  формі субсидії є позитивний момент. На кожне комунальне підприємство перераховується стільки коштів, скільки людина використала енергоносіїв. Залишки коштів знаходяться в Ощадбанку на обліковому запису субсидіанта. В кінці опалювального та не опалювального сезону вони переводяться  в готівку. Людині запропонують оформити картку та перевести на неї готівкові кошти. Тобто чим більше людина зекономила енергоносіїв, тим більше готівки отримає.  Тобто в цьому теж є перевага та стимулювання до ощадного використання енергоресурсів. Безготівковою формою в Павлограді користуються близько 700 сімей.

Друга форма надання субсидії   більш масова –  готівкова. До 1 жовтня  видачу коштів готівкою здійснювало Міністерство соціальної Політики  безпосередньо через пенсійний фонд та Ощадбанк. Кожен пенсіонер, котрий користується  субсидією в літній  час, отримував її разом з видачею пенсії в цей же день через банківські установи  або через Укрпошту. Якщо в сім’ях немає пенсіонерів чи  не відкритий рахунок в пенсійному фонді, то вони отримували виплати через Ощадбанк чи через пошту. Урядом прийнято рішення передати функцію виплати житлової субсидії отримувачам з центрального рівня на місцевий. Таким чином, одержувачі субсидії самостійно обиратимуть, куди їм перераховуватимуться кошти державної допомоги. З 1 жовтня  розширено коло банків, в котрих можна  отримувати готівку. Для цих цілей ми збираємо інформацію для тих сімей, котрі хочуть отримувати субсидію не в Ощадбанку. Для цього  субсидіант має надати нам  розрахунковий рахунок з того банку, куди потрібно перераховувати кошти. Можна залишитись  в Ощадбанку або ж вибрати для себе зручний банк. З переліком банків можна ознайомитись в управлінні соціального захисту.

- Чи відповідає дійсності інформація про те, що якщо в базу даних  не занесений мобільний телефон, то людина не зможе отримувати субсидію?

- Так, це прописано в законодавстві й  для цього є підстави.  Враховуючи те, що  субсидії нараховуються та видаються у вигляді готівки, то необхідний канал для інформування людини. В даному випадку мова йде про sms-інформування. Якщо Ощадбанк зараховує кошти, то людині приходить відповідне sms-повідомлення.   Далі Ощадбанк інформує про кожну дію, наприклад, скільки необхідно доплатити, для того, щоб повністю розрахуватись за комунальні послуги. Або   ж коли переводяться  в готівку кошти по завершенню опалювального та  неопалювального сезону.  Інформує також і пенсійний фонд, коли банки отримують пенсійні надходження.  Заява без номера мобільного телефону  вважається не прийнятою.  Ми її навіть не розглядаємо та не призначаємо за даною заявою  ані пільгу, ані субсидію.

- Чи змінилось щось в законодавстві щодо стягнення надміру виплаченої державної допомоги та як чинити, аби не довелось повертати кошти?

- Так, з 1 жовтня 2019 року, якщо людина добровільно не повертає нам надлишкові кошти, то ми маємо право з призначеної зимової субсидії відраховувати 20% на погашення суми переплати. Але  людина має дати нам розписку про те, що вона не проти, щоб ці 20% з неї утримували. Терміну давності перерахунку субсидій законодавчо не передбачено. Ми можемо перевірити правильність нарахувань, котрі були декілька років тому. В Павлограді на даний час одна справа з приводу не повернення надлишкових коштів знаходиться  в суді.  Якщо людина  отримує державну допомогу, то потрібно взяти собі за  правило:  потрапивши в програму пільг чи субсидій, необхідно іти на контакт  з управлінням соціального захисту.   Людина один раз подала нам інформацію, а про всі зміни має повідомляти упродовж місяця для того, щоб не було переплат  за  отриманими субсидіями,  щоб цей вид допомоги був нарахований в правильному  розмірі.  Буває так, що сім’я придбала транспорт, нам про це не  повідомляє. Проте приховати це неможливо, бо  рано чи пізно шляхом верифікації  ми отримуємо цю інформацію з Києва. Тоді  вже людині доводиться  виставляти  повернення чималих коштів. Це так само стосується громадян, котрі уклали шлюб і не повідомляють нам про це. А від цього залежить багато чого. Згідно із законодавством ми повинні  брати дохід чоловіка та жінки незалежно від того, де вони прописані. Це ж саме стосується  придбання майна. За літній час ми виявили 46 сімей, коли люди не повідомили нам про зміни в сімейному стані. Таким сім’ям виставлена досить солідна сума на повернення. Люди сперечаються з нами, проте законодавчо ми вчиняємо правильно. Тому  прохання інформувати нас про будь-які зміни, що впливають на виплату державної допомоги.

- Що потрібно встигнути зробити, аби не  проґавити  право на отримання субсидії в цьому опалювальному сезоні?

- Особливо хотілося б зупинитися на пільговій категорії громадян, які  мають знижки на оплату за спожиті  комунальні  послуги –  50%, 75% та  100%. До 1 жовтня 2019 року ця категорія громадян отримувала безготівкову допомогу. Комунальні підприємства їм списували з нарахувань за свої послуги  50%, 75% чи 100% пільгу. З  1 жовтня  пільги теж  виплачуються  у вигляді  готівки, тому велике прохання до пільгової категорії громадян  підійти в управління та повідомити свій номер мобільного телефону. Звернутись в управління з новою заявою та декларацією потрібно також у випадку, якщо сталися зміни  в складі сім’ї, соціальному статусі, сімейному становищі, була призначена субсидія не на всіх зареєстрованих громадян або ж хтось із членів сім’ї проживає за іншою адресою, кому була зупинена субсидія через комунальні борги та ті пільговики, котрі вирішили отримувати зимову субсидію, а не пільги. Для того щоб не позбутись субсидій в зимовий час, необхідно щомісяця сплачувати  комунальні платежі. Місячна заборгованість не повинна перевищувати  340 грн за всі комунальні послуги. Кожне комунальне підприємство зобов’язане надавати нам інформацію про тих людей, котрі отримують  субсидію та не  сплачують за комунальні послуги. Тоді ми  через комісію приймаємо  рішення про припинення видачі державної допомоги.  Тобто умови отримання субсидії стали жорсткішими. 


Довідково:

Державна житлова допомога призначається лише за місцем реєстрації. Тобто управління соціального захисту міста обслуговує лише павлоградців.  Заяву в управління можна подати будь-яким шляхом – безпосередньо в  управлінні соціального захисту населення,  надіслати через пошту, або відправити в електронному вигляді, якщо є  електронний підпис.   Адреса управління  соціального захисту населення: вул. Центральна, 47. Прийом громадян здійснюється  з понеділка по п’ятницю з 08 до 18.00, в п’ятницю – з 08.00 до 17.00.