Вы здесь

Новий закон про ЖКП: Що зміниться для споживачів

З 1 травня в Україні набув чинності Закон «Про житлово-комунальні послуги», який експерти і політики вже назвали ключовим кроком для реформування галузі. Цей закон визначає та регулює значну частину взаємовідносин між споживачами та надавачами комунальних послуг.

Як зазначив віце-прем'єр-міністр - міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко, цей закон вступив у силу у результаті двох років великої командної роботи, яка тривала від моменту подання у 2015-му до парламенту законопроекту «Про житлово-комунальні послуги» – до прийняття його у листопаді 2017-го.

Тепер у споживачів є вибір

Закон встановлює новий порядок укладення договорів на отримання комплексу житлово-комунальних послуг — водо-, газо-, тепло- та електропостачання, вивезення сміття, послугу управління будинком тощо. Він впроваджує типові види договорів, які дозволять співвласникам будинків або окремим споживачам самостійно обирати модель постачання комунальних послуг у їх будинках.

Відтепер існуватиме три моделі організації договірних відносин щодо надання комунальних послуг: індивідуальний договір, колективний договір, договір з колективним споживачем. Обирати, за якою моделлю укладати договори, - право самих співвласників багатоквартирного будинку.

Найбільш затребуваними будуть індивідуальні договори без обслуговування внутрішньо-будинкових, оскільки вони за замовчуванням будуть застосовуватися через рік, якщо люди самі не зможуть визначитись з видом договірних відносин з постачальником, вважають спеціалісти з житлово-комунального господарства.

Споживачі зможуть домовлятися з компанією-управителем, яка буде надавати послуги, щодо вартості послуг. Так само співвласники зможуть делегувати управителю частину функцій з управління спільним майном будинку.

Власне, закон передбачає вичерпний перелік прав та обов'язків між трьома гравцями — «управителями», виконавцями комунальних послуг та споживачами таких послуг. Важливо те, що він містить норми, які передбачають відповідальність за відсутність послуг або неякісне їх надання. Завдяки цим нормам у споживачів з'явиться механізм захисту своїх прав.

В платіжці зявиться новий пункт «плата за абонентське обслуговування»

При укладанні індивідуальних договорів важливим моментом є розподіл відповідальності за внутрішньобудинкові мережі. Тепер їх можуть обслуговувати компанії, які надають послуги з електро-, тепло та водопостачання. За відповідну плату, звичайно. Це буде вказано у договорі та відображено окремою позицією у платіжці.

До речі, у платіжці за централізоване опалення, гаряче та холодне водопостачання з'явиться новий рядок – плата за абонентське обслуговування. Його не варто плутати з абонплатою. Плата за абонентське обслуговування – це, фактично, платіж на утримання абонентської служби виконавця комунальних послуг, який раніше «сидів» у тарифі на послугу, а тепер виведений як окрема плата.

Якщо виконавець не працює зі споживачем напряму – значить, споживач і не платитиме йому на утримання абонслужби. Якщо власники квартир хочуть, щоб виконавець відповідав за послугу «до крану», то повинні доручити йому утримання внутрішньобудинкових мереж і оплатити ці послуги. В іншому випадку, виконавець послуги відповідатиме за неї лише до входу у будинок.

За комунальні борги каратимуть пенею та позбавленням субсидії

Ще новий закон передбачає нарахування пені за комунальні борги. У тексті документу зазначається, що у разі несвоєчасної оплати комуналки споживач зобов'язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 % суми боргу за кожен день прострочення.

Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 % загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги.

Пеню не нараховуватимуть, якщо держава затримала виплату субсидій або роботодавець не платить зарплату й людина зможе це довести, а також якщо мешканець не проживав у будинку. 

Тепер, згідно з законом та відповідною постановою Кабінету Міністрів, через борг за комунальні послуги, сума якого перевищує 340 гривень, споживача автоматично позбавляють субсидії.

 «З 1 травня, згідно новим змінам в законодавстві (в т.ч. Постанові Кабміну № 373 від 17 квітня 2019 р.), перепризначення субсидій на новий опалювальний сезон не буде здійснюватись родинам, у яких загальна заборгованість за оплату комунальних послуг перевищує 1 місяць (враховуються борги станом на 1 травня) та суму у 340 гривень. Споживачам, у яких є борги за комунальні послуги, субсидія автоматично не подовжується. Людина повинна погасити свої борги і вже самостійно подати до нас нову заяву та декларацію для призначення субсидії. В нових бланках декларацій та заяв на отримання субсидії з’явилися кілька нових пунктів. Зокрема «плата за абонентське обслуговування» за тією чи іншою послугою. Нагадаємо, що субсидія надаватиметься споживачам у грошовій формі»,

- розповіла заступник начальника управління соціального захисту населення Павлограда Наталія Куліш.

Зокрема в енергопостачальному підприємстві «Дніпровські енергетичні послуги» зауважують, що сплачувати рахунки за електроенергію необхідно до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим. Особливо повинні дотримуватися платіжної дисципліни ті, хто отримує монетизовану субсидію.

Сплачувати рахунки за спожиту електроенергію швидко і без комісії можна також на сайті підприємства http://dnep.com.ua через Особистий кабінет. При цьому кошти будуть зараховані миттєво, на відміну від переказу суми через відділення банку чи Укрпошти.

Немає договору – немає послуги

Нагадаємо, За даними державної служби статистики України, на кінець березня 2019 року заборгованість населення зі сплати за житлово-комунальні послуги становила 69,2 мільярда гривень. Найбільше українці заборгували за постачання природного газу, централізоване опалення та постачання гарячої води.

Хоча все ж таки надії на те, що споживачі сплатять заборговане є. Адже в законі передбачено, якщо впродовж 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця не погасити у повному обсязі заборгованість за спожиті комунальні послуги, постачальник послуг (крім газу та електроенергії) має право обмежити або припинити надання послуг боржникам. При цьому якщо мешканці будинку обрали колективний договір, то надання послуги може бути припинене лише конкретному боржнику. Виконавець повинен щонайменше за місяць попередити боржника про майбутнє відключення і тим самим дати можливість або погасити борг, або оскаржити правомірність припинення надання послуги.

Щоправда закон дозволяє виконавцям комунальних послуг припиняти їх надання тим споживачам, які відмовилися укладати договори. Тут спрацьовує принцип – «відмовляєшся від договору - значить, не потребуєш послуги». Це буде своєрідним стимулом для боржників, однак не стане панацеєю.

«Борги все одно будуть. Є боржники, які сидять без світла роками, і не платять. Хоча для декого це хороший інструмент для покращення платіжної дисципліни»,

- зауважують юристи.